Hentepunkt. Og bristepunkt.

Kjære Ruter.

Kan du sette deg ned litt? Fint. Her, ta en cola.
Og en pute. Her, ja. Fint.

Du, det jeg skal si nå kan kanskje føles litt slemt. Det er virkelig ikke meninga. Det siste jeg vil er at du skal bli lei deg. Eller føle at jeg er slem. Vi har kjent hverandre så lenge nå, at det ville såre meg fryktelig.

Likevel, de sier ærlighet er en dyd, ikke sant? Du skjønner, jeg har tenkt litt på alle it-prosjektene dine. Jeg tror ikke jeg greier å holde inne lenger, alt jeg virkelig føler. Ok? Fint.

 

Jeg hadde venta så innmari lenge. I årevis. Med millioner av kroner ut av vinduet. Stadig nye prosjekter. Stadig flere utsettelser. Så da det nye, elektroniske, billettsystemet endelig kom, så hadde jeg veldig, veldig store forhåpninger.

Kanskje litt for store? Hva vet jeg. Jeg har jo betalt skatt i alle disse årene, og jeg tenkte kanskje at noen av milliardene i skattekroner du har brukt på det nye billettsystemet hadde vært brukt fornuftig.

Jeg må bare innrømme det, jeg ble skuffet. Først over alle sperringene du satt ut. Jøss, skal du begynne med fysiske sperringer for å komme inn på banen, nå, tenkte jeg. De sto der noen år før jeg skjønte at de ikke kom til å bli tatt i bruk likevel. Da ble jeg lettet. Men likevel. Hvor mange millioner brukte du på de sperringene?

Hva tenkte du, egentlig? Du må vel ha skjønt at sånne fysiske sperringer ville kreve egne vakter på hver eneste stasjon? Og at konsekvensene ved tekniske feil hadde blitt veldig store? Ja, du skjønte det vel, du tok dem jo aldri i bruk. Det var nok best. Man skal jo ikke kaste gode penger etter dårlige.

 

Jeg husker i gamle dager, da vi hadde klippekort. Det var fint, det. Man kunne kjøpe dem både på automater og i butikker. Man kunne når som helst se hvor mange klipp man hadde igjen. Og man kunne betale for hele familien. Det var rett og slett ganske fleksibelt.

Nå, med det nye og elektroniske klippekortet, er det verre. Men dette vet du jo.

Du vet jo at når jeg skal kjøre buss sammen med hele familien en onsdags ettermiddag, må vi tømme alle lommer for reisekort og satse på at det til sammen er nok penger på nok forskjellige kort. Det er det jo aldri. Men da kan jeg jo betale hos sjåføren. Prisen for en tur ned til Wenches Cafe i gamlebyen blir 175 kroner for meg, kona og ungene.

Det nytter jo ikke lenger å dele på et kort. Det nytter ikke å holde oversikt over hvor mange klipp jeg har igjen på kortet. Og kortet går i stykker hele tida. Dessuten kan man ikke fylle det opp med pengesummer som går opp med prisen for en reise. Så det blir alltid igjen litt småpenger på kortet.

Pluss at jeg ikke får fylt det opp i nærheten av der jeg bor, da. Men det vet du. Det er ikke sjelden jeg må kjøre buss til jobb uten gyldig billett. For hva skal man gjøre da, når man står der uten billettutsalg og uten anelse om hvor mye penger det er på billettkortet?

 

 

Alt dette visste du jo fra før. Vi har kranglet om dette lenge. Du veit godt hvor tåpelig du har oppført deg, sjøl om du ikke akkurat har villet innrømme det.

Og derfor har jeg tenkt at jeg ikke skulle si dette. At jeg ikke skulle være så slem mot deg. At jeg skulle la fortid være fortid, og ikke kjefte mer for gamle synder.

Men nå har du begynt med nettbetaling.

Sånn at jeg kan kjøpe billett på internett, og så gå og plukke opp billetten på et hentepunkt. Et hentepunkt. For en elektronisk billett. Smart.

Og jeg må si, det gjorde det for meg. Dytta meg akkurat over kanten. Jeg tror jeg bare må si det, rett ut.

 

 

HVA ER DET MED DEG, EGENTLIG? ER DU HELT JÆVLA TJUKK I HUET? HVOR DUM ER DET EGENTLIG MULIG Å VÆRE? DU GJØR ABSOLUTT ALT FEIL! DET ER IKKE MULIG!

ENTEN ER DU SÅ KORRUPT AT AL CAPONE FRAMSTÅR SOM EN JÆVLA MØNSTERBORGER, ELLERS ER DU SÅ DUM AT JIM CARREY IKKE VILLE GREID Å PARODIERE DEG EN GANG!

HERRE-JÆVLA-GUD!

 

Sorry.

Jeg bare måtte.

Det skal ikke gjenta seg.

Håper vi fortsatt kan være venner.

Hilsen Aslak.

PS: Jeg likte deg forresten bedre da du het Oslo Sporveier. Bare sier det.

  • http://tiramteatret.org/ Marit Halse

    Skryt til illustratøren din fra meg! Beste ever :)

  • Klodrik

    Beste jeg har lest på lenge. Herregud så godt dette oppsummerer alle mine frustrasjoner ved å ta kollektivt i Oslo.

  • Xheneta

    I Bergen sant, så betaler man 27-syvogtyve-tjuesyv-kroner for en engangsbillett. For en voksen. Som varer i én og en halv time. Og man kan kjøpe den på bussen og FORTSATT betale bare 27,-!!!! De dyre billettprisene hadde mye å si på avgjørelsen min om å flytte til Bergen. 
    <Skyss3

  • xheneta

    <Skyss3

  • atluxity

    Hadde en kamerat på besøk fra Nederland i sommer. Han fik ket måndedskort av meg. Han var stor-fornøyd med hvor mye av byen han fikk sett. Han markerte turene sine på ruters kart over Oslo, og var innom hver del av byen. Han skrøyt av kvaliteten og servicen. Også at han kunne ta båt! Ville bare nevne det. :)

    • http://tiramteatret.org/ Marit Halse

      Men han slapp å kjøpe og fylle på månedskortet sitt sjøl …

      Noe så enkelt som at billettautomatene (og maskinene på utsalgsstedene) ikke klarer å gi ei fornuftig feilmelding når maskinene ikke klarer å lese kortene, er nok til å irritere seg grønn over.

  • Haakon Halvorsen

    Det er helt latterlig langt å gå for å få tak i en billett. Hvis jeg står på min holdeplass: Tonsenhagen torg og ikke har kontanter så er nærmeste billettutsalg på linderud senter. Det er 2 kilometer unna og jeg må ta t-banen på linderud etterpå: totalt 2,3 kilometer. Det er nokså langt hvis man har dårlig tid på morgenen. 

  • Haakon Halvorsen

    Og hentepunktet til nettbilletten er vel kun inne på BI i nydalen – lol :D

  • Bjornst

    I gamle dager hendte det også at billettautomaten sto.  Kontrollørem sa “du skulle ha kjøpt kort i går”. Men jeg slapp gebyr. 

  • Engle

    Tar ledelsen i Ruter banen?

  • Martin Knutsen

    Hvem er egentlig ledelsen i Ruter? Og hvor bor dem? Man burde henge dette opp i deres nærmiljø, på alle buss-stopp i området. (Det er bare å printe ut og lime opp, mo-fos.)

    • Martin Knutsen

      Nytter ikke å hytte med neven på nett. Finn villa-strøka, dra på picknick og protester.

  • http://twitter.com/tawaterhouse Torgeir Waterhouse

    veldig bra, synd takene (dvs. fravær av dem) på perrongene ikke er et it-prosjekt, da kunne du tatt med dem også…

  • http://www.facebook.com/EdgarValdmanis Edgar Valdmanis

    Glitrende!!!

    En annen sak: Studentrabatt gjelder kun for dem som studerer i Osdlo og Akershus. Dvs at de som studerer andre steder og er hjemme i Oslo på besøk må betale full pris. Hvor ellers i verden finnes det et system med studentrabatt forbeholdt de lokale studentene?

    • http://www.facebook.com/thirdgenerationbastard Jorun Liebe

       Til alt overmål er rabatten kun forbeholdt studenter under tredve. For så fort man passerer tredve blir man som kjent på magisk sett plutselig rik, student eller ei!

  • http://www.facebook.com/thirdgenerationbastard Jorun Liebe

    Jeg synes også miljøaspektet ved å kutte ned på papirbilletter er ganske interessant løst, når du for det første ikke rekker å ta fram reisekortet ditt for å få fylt det opp en for en engangsbillett, før du har et glossy papirkort, dobbelt så stort som den gamle billetten, OG du får en kvittering i hånda. Skikkelig miljøbesparende asså!

  • Papal

    Kollektivtransport i Oslo og Akershus kunne finansieres av oljefondet (innland) så alle i området kunne ha glede av dette.
    Resten av landet har jo finansiert veibygging fra de som ikke kjører kollektiovt i dette området

    • Daredevil

      Genialt! Egentlig burde kollektivtransporten i Oslo vært finansiert av oljefondet, det er vel egentlig den eneste pengepungen i Norge som er stor nok til å huse alle idiotprosjektene til Ruter.

  • Daredevil

    Skulle ta toget med min Ruter-billett og trodde i min enfoldighet at Ruter og NSB samarbeidet i Oslo og Akershus. Dengang ei – jeg måtte punge ut kontant + 20 kroner i “betal-på-toget-straffeavgift” for å få kjøpt billett. Hva er det som er så intenst vanskelig med å samarbeide mellom disse transportselskapene i Oslo???

  • Vegard

    NSB kommer med redningen! Ved bruk av deres mobilapplikasjon kan du kjøpe elektroniske billetter som du ikke trenger å hente. Ikke nok med det, du kan til og med kjøpe månedskort. Med kortinformasjonen allerede lagret på profilen din er billettkjøp bare et par tasteklikk unna. 

  • Tom Hansen
  • Pingback: Hentepunkt. Og bristepunkt. (Stjælt) | Yes, my gølfliend decolait de cal

  • Pingback: News

  • http://twitter.com/kaiove Kai-Ove Finvold

    Takk for artikkelen.
    For det er jo sånn det er. Dessverre.
    Tenk om de hadde brukt alle millionene (milliardene?) på å sette ned billettprisen i stedet…

  • Julie

    GUD, SÅ ENIG ENIG ENIG ENIG!!!!
     
    Skulle likt å vite hvem beslutningstagerne var og er for denne skandaløse suppen.
    Ta med innkjøp av trikker i Oslo også, så er det komplett…

  • Pingback: Bølgeskvulp uke 36 | Making Waves Blogg

  • Brynjulf Blix

    Du holdt koken bra helt til slutten, men så glemte du at en App fra NSB for iPhone/Android fungerer utmerket som billettløsning, både for Ruter i Osloområdet og reiser utenbys med NSB.

    Så NSB fikk til det Ruter ikke har klart, men Ruter har enda en sjanse til å drite seg ut – de holder på  med sin egen app….

    • TobiasBrox

      Jeg har prøvd app’en fra NSB for å kjøpe enkeltbilletter et par ganger … og funnet at den ikke fungerer helt optimalt til dette formålet.

      Situasjon: man kommer til T-banestasjonen og det er to minutter til banen går.  Man tar frem mobilen og begynner å fikle.  Starte NSB-appen.  Klikke seg frem og tilbake.  For oss som vet hvilken takst vi skal ha (og da særlig for oss som ikke skal ut av Oslo-sonen) burde det vært en stor knapp for å kjøpe billett … men neida.  Man må taste inn hvor man skal fra og hvor man skal til.  Dette hadde ikke vært noe problem på en stor datamaskin, men på en liten telefon med programvaretastatur … det tar sin tid – banen kommer, akkurat i det man har kjøpt billetten.

      Men hva nå – fem minutter “grace time”?  Dette er vel for å forhindre at folk trekker frem app’en og kjøper hastebillett akkurat i det de ser kontrollørene.  Der sitter man altså på T-banen, har betalt for billett, men risikerer fortsatt å måtte betale snikegebyr.

      Jeg tar ofte banen fra Storo til Sinsen, hvor jeg skifter til buss – ofte grønne busser hvor sjåføren kontrollerer billettene.  Her har jeg faktisk opplevd at “grace time” fortsatt står og går i det bussen kommer.   Vil sjåføren allikevel være hyggelig nok til å ta meg med?  Eller vil han si … “sorry mac, denne billetten er jo gyldig for /neste/ buss … ja, du får gå av og vente litt til”.

      Hva om mobilen går tom for strøm?  Ellers, er det ikke forholdsvis lett å fake denne app’en?

      For meg har jeg funnet at det er fem alternativer som duger – det er sykkel, månedskort, sånn godt gammeldags kupongkort (som fortsatt kommer i helanalog utgave), samt eventuelt enkeltbillett kjøpt fra automat på T-banestasjonen.  Av og til passer ingen av alternativene over – da smiler jeg og tar frem kredittkortet dersom det blir kontroll.

  • Pingback: brocante lantaarn

  • Pingback: windlicht met foto

  • Pingback: manhole cover manufacturers

  • Pingback: composite lamp post

  • Pingback: go now

  • Pingback: Natural Health Store